Binnenkort mogen we vast weer naar ons werk. We hadden daar allemaal onze eigen dagelijkse routine. OV, auto, fiets of lopend. Het KIM (Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid) deed onderzoek naar het reizen in coronatijd. Mooi beeld: Een kwart van de thuiswerkers en een derde van de digitale vergadertijgers wil dit na de opheffing van de intelligente lockdown meer gaan doen. Wat verder opvalt is dat het overgrote deel van de respondenten aangeeft dat ze hetzelfde vervoermiddel gaan gebruiken als voorheen. Dat wordt spannend, immers het OV kan niet zoveel passagiers aan in de 1,5 metereconomie.
Minder OV in de mobiliteitsmix
De werknemers geven aan dat ze willen veranderen. Dat zal de eerste tijd ook wel moeten. Immers: 1,5 meter in het OV, of carpoolend is nauwelijks mogelijk. Dus we moeten creatief zijn, net als de restaurants, bloemenkwekers of fabrieken als Auping. Een groep geeft aan dat ze meer willen lopen of fietsen. Vanuit het beleid kan de werkgever deze groep stimuleren om dit vervoer te kiezen. En als ik veranderadviezen geef is mijn motto: mensen veranderen als iets prikt, of iets prikkelt. Zorg dus voor zowel stimulerende als remmende maatregelen – plat gezegd: een wortel en een stok.
Wat prikt: parkeren als hefboom voor ander reisgedrag
Om met de stok te beginnen: parkeren is dé hefboom tot ander reisgedrag. Wil je mensen uit de auto op de fiets hebben: zorg dat ze niet meer kunnen parkeren (of niet meer dichtbij het kantoor). Introduceer bijvoorbeeld voor een puntensysteem, waarbij je verschillende variabelen inzet om parkeertoegang te bepalen. Denk aan: aantal kilometers, reistijd, aantal overstappen of reisgemak. De afstand die je zonder problemen met een elektrische fiets kunt afleggen is groter dan met een gewone fiets. Daardoor kan een groep mensen met een elektrische fiets wél de auto laten staan. En kan je mensen die nu met het OV gaan, toch tijdelijk met de auto naar kantoor laten komen, omdat je parkeerplaatsen vrijmaakt.
De prikkel: keuzemogelijkheden voor de fiets van de zaak
Een van de meest voor de hand liggende ‘wortels’ is een goede fietsregeling, het liefst inclusief kilometervergoeding. Je kunt kiezen voor verschillende vergoedingsvormen, leasen of kopen, wel of niet in de WKR. Er zijn verschillende rekentools en hulpmiddelen., van o.a. de Fietsersbond en de Rijksoverheid.
Thuiswerken kan bijna overal, en altijd!
De niet gereden kilometer is de meest duurzame kilometer. Daarom: thuiswerken! Het thuiswerken en op afstand vergaderen is in een stroomversnelling gekomen. In allerijl werden systemen aangeschaft, thuiswerkplekken ingericht en al doende leerde Nederland op afstand samenwerken. Er is haast geen werkgever meer die kan zeggen dat het in Nederland niet kan, dat thuiswerken. Maar ook ik snak naar contact met collega’s, flauwe humor in vergaderingen en klagen over de koffie bij de koffieautomaat.