Verruwen. Op straat, op school en zelfs in de politiek wordt de taal harder, het debat wordt scherper. Op social media is het makkelijk iemand met een paar krachttermen op zijn plaats te zetten. Op Twitter word je door het beperkt aantal tekens gedwongen je punt krachtig te maken. En dan is een krachtterm makkelijk getypt.
Functietitels met humor
In organisaties zie ik een andere beweging: daar lijkt de taal te verzachten. In functietitels was er een trend naar verhulling. Het aloude Hoofd Personeelszaken werd manager Human Resources en heet soms Chief Happiness Officer. De aloude Verkoper ging Sales doen en sommigen werden zelfs bevorderd tot Sales Ninja.
Gelukkig is er een trend de andere kant op. Er komen ook gewoon weer functietitels die weergeven wat ze dagelijks doen. De speelsheid blijft, dat zien we goed bij Coolblue, daar hebben ze een naast de gewone banen een droombaangenerator. Of bij Blendle, waar er geen directeuren zijn, maar eindbazen.
Verhullend taalgebruik
In het jargon rond personeelszaken verzacht het taalgebruik. Een beoordelingsgesprek heet een functioneringsgesprek. Klinkt toch positiever? Je wordt niet meer ontslagen, maar je wordt boventallig verklaard. Een stuk aardiger.
Harde waarheid?
Deze zalvende taal lijkt de harde waarheid te moeten verhullen. Natuurlijk niet altijd. Want we schieten vergaderingen in, we schieten een voorstel af. Een off site betekent niet dat je buitenspel staat, maar dat je juist mee mag met het dagje weg. Dat vroeger hei-dag heette. Gewoon, omdat al die conferentieoorden ergens op de hei stonden.
Kortom: harder of zachter, het wordt er niet altijd duidelijker op. Zeker niet als het toilet geen WC is, maar een Sanitaire Eenheid.